• Narrow screen resolution
  • Wide screen resolution
  • Increase font size
  • Decrease font size
  • Default font size
  • default color
  • red color
WF W DOMU Z MAMĄ I TATĄ PDF Drukuj Email

WF W DOMU Z MAMĄ I TATĄ

CZĘŚĆ X

Witam rodziców i dzieci!

Dzieci rodzą się z fizjologicznym płaskostopiem, które ustępuje wraz z rozwojem aparatu ruchu i wzmocnieniem mięśni. Taki rozwój stopy trwa do około 3-4 roku życia. Należy zadbać o umożliwienie dziecku swobody poruszania nogami, dobranie prawidłowego obuwia, luźne skarpetki. Można wykorzystywać naturalne sytuacje i gdy tylko jest to możliwe pozwalać dzieciom spacerować boso po trawie, kamykach, po piasku. Naturalne podłoże wymusza bowiem odpowiednie napięcie mięśni w momencie, w którym dziecko odruchowo podkurcza palce stóp. Bardzo dobre efekty daje także jazda na rowerze, zwłaszcza, gdy zbyt wysokie siodełko powoduje naciskanie na pedały samymi palcami ( w tym celu można ustawić dziecku siodełko minimalnie za wysoko).

Proponuję ćwiczenia wzmacniające mięśnie wysklepiające stopy- kształtujące łuki stóp i zapobiegające płaskostopiu.

Zabawy/ ćwiczenia powinny być wykonywane codziennie/ kilka razy dziennie –systematyczność utrwala nawyki ruchowe.

Zachęcajmy więc dziecko do:

1.Chodzenia na piętach i zewnętrznych krawędziach.

2.Zwijania stopy „na wyścigi” ułożonej na podłodze np. wstążki, tasiemki- dziecko musi szybko podkurczać i prostować stopy.

3.Wspólnego z rodzicami sprzątania za pomocą stóp, czyli chwytania małych przedmiotów palcami stóp- mogą to być rozłożone na podłodze kredki, ołówki, rozsypane papierki, małe klocki, skarpetki itp.

4.Darcia papieru stopami np. gazety na drobne jak najmniejsze kawałeczki.

5.Zwijania kocyka, chustki lub ściereczki np. od wycierania kurzu palcami stóp i ponowne jej rozwijanie.

6.Rysowania kredką umieszczoną pomiędzy palcami stóp (dziecko siedzi na podłodze, ręce oparte o podłoże, przed dzieckiem leży kartka papieru i dziecko stopami rysuje na zadany przez rodzica temat np. domek, kwiaty, psa itd.)

7.W siadzie podnoszenia palcami stopy małego wiaderka od piasku i przenoszenie go na wyznaczone miejsce.

8.W siadzie wrzucania drobnych przedmiotów do miski np. woreczka z grochem, papierków, drobnych klocków, itd. Odmiana tej zabawy to wrzucanie stopami np. woreczka z grochem lub ryżem do oddalonego wiaderka lub miski.

9.W leżeniu na plecach toczenia małej piłeczki po ścianie w górę i w dół podeszwą stopy (na przemian prawą i lewą stopą oraz w celu utrudnienia obydwoma stopami jednocześnie).

10.Chodzenia kilka razy dziennie po macie z kolcami imitującej chodzenie po kamieniach.

11.W siadzie ugiętym z rękoma opartymi o podłoże –przed stopami dziecka leży maskotka –chwytania stopami maskotki i wyrzucanie jej jak najdalej w przód.

Zabawy- każde ćwiczenie należy powtarzać kilkakrotnie np. 5-8,10 razy. Oczywiście wszystkich zabaw nie musimy wykonywać jednocześnie-wybieramy te, które najbardziej spodobają się dziecku.

Podczas zabaw uczymy dziecko siedzenia „po turecku”, a unikamy siedzenia między piętami w „literkę W”.

Nie pozwalamy dzieciom długo skakać przez skakankę lub w gumę na betonie, chodniku.

Długotrwałe stanie nie służy stopom.

Ćwiczenia skuteczne – to ćwiczenia systematyczne/regularne.
Przed zabawą i po jej skończeniu pijemy wodę-oczywiście niegazowaną.

RODZICE PAMIĘTAJCIE, ŻE NIC TAK NIE MOTYWUJE DZIECI, JAK WSPÓLNA ZABAWA

Z RODZICAMI I RODZEŃSTWEM!

WESOŁEJ, PRZYJEMNEJ ZABAWY !

Anna Bartczak-Polerowicz