• Narrow screen resolution
  • Wide screen resolution
  • Increase font size
  • Decrease font size
  • Default font size
  • default color
  • red color
Ćwiczenia fonacyjne PDF Drukuj Email

Ich zadaniem jest nauczenie dzieci właściwego posługiwania się głosem. Dziecko nie powinno piszczeć, krzyczeć czy przekrzykiwać się. Mówienie powinno rozpoczynać się z wydechem. Są to też ćwiczenia emisyjne, dzięki którym głos staje się przyjemniejszy dla ucha. Prowadzą one do zniesienia napięcia mięśni krtani i gardła.

Ćwiczenia fonacyjne powinny być prowadzone po podstawowych ćwiczeniach oddechowych, a potem łącznie z tymi ćwiczeniami oddechowymi, które wydłużają fazę wydechową.

Z przedszkolakami możemy bawić się elementami ćwiczeń fonacyjnych wykorzystując nosowe głoski m i n np. dzieci mruczą przez nos- jakby wydłużając wymowę m lub n. Wymowie tych głosek towarzyszy zawsze drganie skrzydełek nos i warg, co łatwo sprawdzić przez dotyk palcem.

Przykłady ćwiczeń fonacyjnych

• wymawianie długo samogłosek: a, e, o, u, i, y (śpiewnie), każdej oddzielnie,

• kilkakrotne powtarzanie tej samej głoski, np. aaa (płynnie, rytmicznie), zabawa

"śpij laleczko" - dzieci kołyszą lalki i śpiewają: aaa,

lalki jednak płaczą: uuu,

przychodzi pajacyk, który dziwi się,

że lalki płaczą i mówi: ooo,

one jednak nadal płaczą: uuu,

usłyszał to koziołek i śpiewa swoją kołysankę: eee,

lalki dalej płaczą: uuu,

a dzieci im śpiewają: aaa,

w odwiedziny do lalek przyszła myszka,

która też stara się je uciszyć: iii,

ale to nie pomaga, lalki płaczą: uuu,

wreszcie przychodzi ostatni gość- małpka,

która martwi się, dlaczego lalki płaczą: yyy,

one jednak wreszcie zasypiają...(można przeprowadzić zabawę z podziałem na role wymyślić podobne zabawy),

• zabawa "Echo"- wywoływanie poszczególnych samogłosek, powtarzanie ich głośno a następnie coraz ciszej,

• łączenie wymowy samogłosek ze spółgłoskami: m, n (ma ,me, mo...) i w odwrotnym kierunku (am, em, om...),

• Zabawa ruchowa z użyciem ćwiczeń ortofonicznych „syczące węże”. Zadaniem dzieci jest naśladowanie syczenia węża w rożnym tempie i o różnej głośności.

• Dzieci wykonują ćwiczenia według opisu nauczyciela/ rodzica:

–Na jednym wydechu wymawiajcie sylaby: mi-je-mi-jo…

–Na dwóch sąsiednich dźwiękach zróbcie syrenę: i-ja-i-ja-i-ja… –

Na kolejnych dźwiękach wyśpiewujcie coraz wyżej: ma-me-mi-mo-mu.

• ,,Odgłosy Lodowej Krainy”. Dzieci dobierają się w pary, tworząc zaprzęgi. Na dźwięk dzwonków zatrzymują się i naśladują odgłosy, jakie usłyszała „Królowa Zima”: chodzenia po śniegu (skrzyp, skrzyp, skrzyp), jazdy na sankach (szu, szu,szu), na nartach (wiu, wiu, wiu) i na łyżwach (fiu,fiu,fiu).

• ,,Koncert świerszczy”. Dzieci naśladują cykanie świerszczy, powtarzając za nauczycielem: cyk, cyk, cyk raz energicznie, a następnie szeptem, wydłużając sylabę na jednym wydechu. Następnie na grzechotce i trójkącie dzieci wystukują rytm cykania świerszczy.

• „Odwiedziny w przedszkolnej sali”. Nauczyciel/ rodzic pokazuje wybrane zabawki. Mówi, co mogą robić, jakie odgłosy wydawać. Dzieci naśladują odgłosy wydawane przez zabawki, np.

lalki płaczą – uu, uu, uu; wołają: ma-ma, ta-ta; trąbka trąbi –tu, tu, tu;

samochód jedzie – brum, brum, brum...

• „Naśladujemy instrumenty” . Nauczyciel/rodzic pokazuje dzieciom kolejno wybrane instrumenty perkusyjne oraz prawidłowy sposób wydobywania z nich dźwięków. Dzieci nazywają je, a następnie naśladują dźwięki, jakie one wydają. Np.:

bębenek: bum, bum, bum,

kołatka: klap, klap, klap,

trójkąt: cyk, cyk, cyk,

grzechotka: szu, szu, szu,

tamburyn: pac, pac, pac.