• Narrow screen resolution
  • Wide screen resolution
  • Increase font size
  • Decrease font size
  • Default font size
  • default color
  • red color
WF W DOMU Z MAMA I TATĄ PDF Drukuj Email

WF W DOMU Z MAMA I TATĄ

CZĘŚĆ IX

Witam rodziców i dzieci!

W tym tygodniu proponuję kolejną IX już część zabaw ruchowych. Zachęcam, by w miarę możliwości przeprowadzić je na świeżym powietrzu.

Przedstawiam zestawy zabaw/ ćwiczeń do wykorzystania wspólnie z rodzicami i rodzeństwem. Zabawy mają na celu doskonalenie sprawności ruchowej a także kształtowanie kreatywności i inwencji twórczej dziecka.

Przed zabawą i po jej skończeniu pijemy wodę-oczywiście niegazowaną.

Zestaw zabaw ruchowych nr 1

Część I: Wstępna

Dziecko wybiera sobie jedną ulubioną maskotkę np. misia z którą rusza na wiosenny/majowy spacer.

Zabawa orientacyjno-porządkowa Wiosenny deszcz.

Dziecko chodzi po ogrodzie/tarasie – a rodzic dyktuje tempo marszu (szybko-wolno). Na sygnał rodzica wykonuje przysiad i stuka palcami o podłoże np. ławeczka, balustrada taras itp.(pada deszcz).

Część II: Główna

Zaświeciło słońce. Maskotka-misio spojrzał na swój ogródek i postanowił w nim posprzątać(dziecko rękoma naśladuje świecące słońce).

Zabawa kształtująca duże grupy mięśniowe Przekopujemy ziemię. Dziecko naśladuje ruchem ciała kopanie ziemi łopatą (skłony tułowia z ruchem ramion, naśladującym kopania i odkładanie ziemi, akcentowanie przytupnięciem).

Ćwiczenie tułowia – skręty Podlewanie. Dziecko stoi w lekkim rozkroku ręce ma lekko ugięte i złączone. Dziecko wykonuje wymachy ramion w lewo i w prawo zataczając wysoki łuk, jakby podlewały kwiaty konewką.

Do misia przybiegł zajączek. Zabawa z elementami czworakowania. Dziecko naśladuje skoki zajączków (całe dłonie oparte przed sobą na podłodze, dociąganie nóg do rąk). Odpoczynek – siad skrzyżny – zajączki nasłuchują czy nikt nie wchodzi do ogródka.(ćwiczenie to wykonujemy tylko wówczas, gdy upewnimy się, że podłoże jest bezpieczne np. trawa nie zawiera odłamków szkła itp.)

Misio postanowił dalej pójść na spacer. Przed sobą ujrzał rzeczkę. Bardzo chciał przejść na drugi brzeg więc musiał poszukać kładki. Zabawa z elementami równowagi. Dziecko przechodzą przez ławeczkę/ pień drzewa, pokonuje naturalne przeszkody.

Zabawa z elementami skoku Kamienie na ścieżce. Dziecko przeskakuje obunóż przez naturalne przeszkody leżące w ogródku (nie mogą być zbyt wysokie) lub poustawiane foremki od piasku lub inne według pomysłu.

Zabawa z elementami rzutu Kamyki do wody. Na sygnał słowny dzieci wrzucają zabawki-klocki, foremki do piasku, inne do kosza.

Idąc na spacer misio spotkał motyle. Chciał się z nimi przywitać, ale one ciągle mu uciekały. Postanowił je dogonić- bieg dziecka misiem w różnych kierunkach z unoszeniem maskotki wysoko w górę.

Zabawa bieżna. Dziecko biega w różnych kierunkach „za motylem”. Na hasło „Hop” wyskok w górę – próba złapania motyla, lądowanie i przysiad.

Część III: Końcowa

Misio spotyka Panią Wiosnę. Z towarzyszeniem wesołej muzyki lub bez dziecko porusza się zgodnie z poleceniem dorosłego: tańczą same ręce, same nogi, tańczy noga, tańczy całe ciało i inne według pomysłu rodzica. Relaks. Na hasło rodzica dziecko kuca – przysiad, słuchając odgłosów majowej przyrody.

Zestaw zabaw ruchowych nr 2

Część I: Wstępna

Dziecko biega po ogrodzie w jednym kierunku. Na sygnał rodzica zmienia kierunek poruszania się.

Dziecko dobiera się parami z mamą/ rodzeństwem. Naśladuje to, co robi mama/ siostra/ brat- zamieniają się rolami.

Część główna

Dziecko podchodzi do dorosłego i bierze laskę (np. kij od szczotki ale nie może być zbyt długi, patyk) Trzyma go za dwa końce i biega uważając, aby nie zderzyć się z mamą, siostrą. Dziecko trzyma kij za końce, stoi z wyprostowanymi rękoma wzniesionymi ku górze. Schyla się raz w prawą, raz w lewą stronę bez uginania nóg.

Dziecko trzyma kij za końce przed sobą. Próbuje przechodzić przez niego do przodu, a następnie do tyłu.

Laska- kij położony jest przed dzieckiem. Przeskoki przez laskę obunóż.

Dziecko biega po ogrodzie, parku. Gdy napotykają na drodze laskę-kij, przeskakuje przez nią w przód, w tył (obunóż i jednonóż)

Dziecko podchodzi do swojej laski, próbuje stopami turlać ją po trawie lub innym podłożu.

Dziecko trzyma laskę-kij jedną ręką i próbuje naśladować ruchy dyrygenta posługującego się batutą.

Część końcowa

Marsz po obwodzie koła/ spacerowanie z kijem podpierając się nim. Złożenie laski-kija na wyznaczone miejsce.

Dziecko spaceruje w kole, unosząc i opuszczając ręce w dół.
Głębokie wdechy i wydechy z krążeniem ramion.

WESOŁEJ, PRZYJEMNEJ ZAB AWY !

Anna Bartczak-Polerowicz